Populært at møde forfattere


Elsebeth Egholm læste bidder af sin seneste Dicte-krimi op og fortalte om sit forfatterskab.

Elsebeth Egholm læste bidder af sin seneste Dicte-krimi op og fortalte om sit forfatterskab. Foto: Rebekka Andreasen.

Forfattermøde: Litteraturoplæsninger og forfatterarrangementer var ikke hverdagskost for 20 år siden, og hvis der endelig var et arrangement, var det ofte elitært og ikke folkeligt. I dag kan du nemmere møde forfattere til foredrag og oplæsninger.

Forfatterarrangementer er virkelig blevet sociale begivenheder, der binder folk sammen i mange forskellige miljøer.

Sådan siger forfatter Martin Glaz Serup i en artikel fra Kristeligt Dagblad sidste år. Og i en artikel på dr.dk – også fra sidste år – forklarer Anne-Marie Mai, der er professor i nordisk litteratur ved SDU, at vi bliver mere og mere optaget af at være med i det autentiske:

Det er her, det sker. Her er forfatteren, og vi oplever, hvordan han eller hun fortolker litteraturen. Mundtlig oplæsning er blevet en genre i sig selv.

Og hurra for det. Antallet af oplæsnings- og forfatterarrangementer, som staten støtter, er mere end fordoblet på fire år. En ting er nemlig at læse en god krimi. Noget helt andet er at møde forfatteren bag bogen. I går gæstede Elsebeth Egholm Hovedbiblioteket i Aarhus, og det blev til en snak om den gode krimi, om Dicte-universet og om, hvorfor vi er vilde med krimigenren. Det har forfatteren et bud på:

I en verden, der er kompliceret og kompleks og med en teknologisk udvikling, der drøner derud ad, så er krimier med til at skabe orden i kaos. At bringe orden i tingene igen, mener forfatteren, der udover at være godt underholdt også føler sig tryg, når hun læser en god krimi. Der er jo ikke noget mere spændende, end når der overgår andre folk noget helt forfærdeligt. Sådan har det været siden tidernes morgen, konstaterede forfatteren med glimt i øjet. Og tilføjede, at krimien egner sig til at tage et samfundsaktuelt tema op og give det liv.

Selvom Elsebeth Egholm gør meget ud af at researche, så understregede hun, at man ikke skal lade sig kue af virkeligheden, hvis man har en god historie – heller ikke selvom research-kilder fra f.eks politiet siger, at sådan hænger det ikke sammen i virkeligheden. Egholm mindede publikum om, at hun jo lever af at lyve – at opdigte historier og skabe illusioner. I Nærmeste Pårørende har hun f.eks. flyttet Samsø ind under Århus Politikreds – selvom det ikke var sådan, da hun skrev bogen.

Elsebeth Egholm behøver ikke være i en speciel stemning eller forberede sig psykisk, når hun skriver mere barske afsnit og skal slå sine personer ihjel – med tasterne:

Jeg kan slå ihjel hvor som helst. Det er ikke selve drabet, der interesserer mig mest. Det er alt det, som drabet sætter i gang. Alt det, der er under overfladen.

Som den amerikanske manuskriptguru Robert McKee, som Egholm har været på kursus hos, siger: What lies on the surface lies. Det er alt det nedenunder overfladen, der er det interessante.

 

 

 

 

 

Litteraturen er virkelig kommet ud i det offentlige rum i løbet af de sidste 10 år, hvor forfatterarrangementer er blevet folkelige samlingspunkter. I 1990erne var litteraturoplæsninger mere sjældne og elitære, hvor Søren Ulrik Thomsen for eksempel stod på Glyptoteket og læste formfuldendt op i slips og jakke. Men nu henvender forfattermøderne sig til et stort og bredt publikum, siger Peter Stein Larsen, der har fulgt udviklingen som professor ved Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborg Universitet.

 

Litteraturen er virkelig kommet ud i det offentlige rum i løbet af de sidste 10 år, hvor forfatterarrangementer er blevet folkelige samlingspunkter. I 1990erne var litteraturoplæsninger mere sjældne og elitære, hvor Søren Ulrik Thomsen for eksempel stod på Glyptoteket og læste formfuldendt op i slips og jakke. Men nu henvender forfattermøderne sig til et stort og bredt publikum, siger Peter Stein Larsen, der har fulgt udviklingen som professor ved Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborg Universitet.

Litteraturen er virkelig kommet ud i det offentlige rum i løbet af de sidste 10 år, hvor forfatterarrangementer er blevet folkelige samlingspunkter. I 1990erne var litteraturoplæsninger mere sjældne og elitære, hvor Søren Ulrik Thomsen for eksempel stod på Glyptoteket og læste formfuldendt op i slips og jakke. Men nu henvender forfattermøderne sig til et stort og bredt publikum, siger Peter Stein Larsen, der har fulgt udviklingen som professor ved Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborg Universitet.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.