Hvorfor er Saga, Salander og Sarah Lund så maskuline? 2


Saga fra Broen I og II er en kvinde, opfører sig som en mand. Foto: Caroline Romare

Saga fra Broen I og II er en kvinde, der nærmest opfører sig som en mand. Foto: Caroline Romare

Efter første afsnit af Broen II, var der en livlig debat på Vild Med Krimis facebookside (Se under 23. september) Lissen Andersen skrev bl.a.:

Hvorfor skal politiopklarer og især kvindelige altid have så komplekse problemstillinger? Sarah Lund og nu også Saga er jo nærmest autistiske uden evnen til at give kærlighed. Det gør det dog ikke mindre spændende.

Vi elsker jo at følge Sarah Lund i Forbrydelsen, Lisbeth Salander i MillenniumtrilogienCarrie Mathison (Claire Danes) fra den amerikanske tv-serie Homeland og ikke mindst Sofia Helins Saga Norén fra Broen.

Disse meget intelligente og stærke kvinder med maskuline træk. De er ofte barnløse eller har et problematisk forhold til deres børn. (Tænk bare på Sarah Lund) En kvinde på kant med sit køn, der ofte er utilpasset, asocial, enspænder og som læner sig faretruende op ad en diagnose.

Der er andre end mine kloge bloglæsere, der har interesseret sig for netop det spørgsmål.

Politiken har en interessant artikel lige her, hvor der bl.a. er kloge ord fra lektor i medievidenskab på Aarhus Universitet Karen Klitgaard Povlsen. Hun har forsket i kønsroller i skandinavisk tv-fiktion.

Værd at læse mens du venter på, at klokken bliver 20.00, så du kan tænde for DR1 og se andet afsnit af Broen II.

 


Skriv et svar til Charlotte Djurhuus Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 thoughts on “Hvorfor er Saga, Salander og Sarah Lund så maskuline?

  • Charlotte Djurhuus

    Som Enneagramtype 5 (Iagttageren) kan jeg glæde mig over, at denne type rigtig får lov at få scenen i disse år. Ellers har typen sjældent været brugt til kvindelige roller pga. af den meget introverte og maskuline natur.

    Selvfølgelig er typen stærkt karikeret, men vi får nu alligevel en idé om, hvad der rører sig og naturligvis er kvindelige Iagttagere lige så gode og kærlige mødre, koner, døtre, veninder osv. som alle andre. De er det bare på deres helt egen måde.

    • Rebekka Andreasen Indlægsforfatter

      Tak for din kommentar. Jeg synes også, det har været befriende at se en ny type kvindelige hovedpersoner.