Anmeldelse: Den der overlever af Victor Pavic Lundberg 5

Anmeldelse: Da jeg gik i gang med Den der overlever af den svenske forfatter Victor Pavic Lundberg begik jeg en graverende fejl. Jeg begyndte på spændingsromanen i 10-12 kilometers højde i et fly ude over Nordsøen. Ikke det fedeste sted at læse en thriller, der har en flykatastrofe som omdrejningspunkt. Vel nede på jorden igen fik jeg en virkelig fin læseoplevelse. Den der overlever er en både spektakulær, iderig og medrivende journalist-thriller.

Har du læst Den der overlever af Victor Pavic Lundberg? Varm anbefaling herfra.

Den der overlever er Victor Pavic Lundbergs debutroman, en roman, som han fik tildelt Crime-times Debutantpris for. Forfatteren er journalist og arbejder på den svenske avis Aftonbladet, hvor han både har været journalist, tv-tilrettelægger og redaktør. Det smitter af på historien, for som i Stieg Larssons første bind i Millennium-serien, Mænd der hader kvinder, spiller god gammeldags dybdeborende journalistik en væsentlig rolle i plottet.

Den 29-årige avisjournalist Loa Bergman har dog ikke Mikael Blomkvists erfaring og selvsikkerhed. Loa vender tilbage på job efter en længere sygemelding. Af sin chef får han hvad der virker som en nem opgave. Loa skal researche til en artikel om et kommende 20-års jubilæum for en national katastrofe, et nationalt traume. For 20 år siden styrtede et fly fra Helsinki ned midt i Stockholm og alle 119 ombord døde. Men hvad skete der egentlig dengang, da himlen blev sort? Og hvem har ansvaret? Var det terror? Eller en menneskelig fejl? Og hvordan kommer landet og de mennesker, der blev påvirkede dengang, videre? Det er mange åbne spørgsmål, men en ting er sikkert: Det bliver ikke den skånsomme start tilbage på jobbet, som Loa og hans chef havde håbet på.

Bogens anden hovedperson er Loas midaldrende kollega og prisbelønnet graverjournalist Danijela Mirković, der er i gang med sin egen efterforskning af katastrofen. En voldsom begivenhed har skilt de engang bedste venner ad og fået Danijela til at dratte pladask ned fra avisens rangstige, så hun må arbejde i smug, mens hun officielt laver rutinearbejde. Loa er alt andet end interesseret i at samarbejde med Danijela, men efterhånden går det op for dem begge, at de har brug for hinanden for at grave sandheden om flystyrtet frem. For der er noget i den fælles fortælling om katastrofen, der pludselig ikke virker helt plausibelt. De har også brug for hinanden for at løsne op for de traumer, der fulgte i kølvandet på den tragedie, der har kilet sig ned mellem dem.

Netop traumer er romanens helt store tema. Hvordan overlever man en livskrise hvad enten den er personlig eller national som f.eks. tsunamien i 2004, mordet på de svenske politikere Anna Lindh og Olof Palme eller katastrofen i 1994, hvor over 800 mennesker døde, da færgen Estonia sank mellem Sverige og Estland? Hvordan tackler man det ubærlige? Det er et tema, der bliver både rørende, vedkommende og ret interessant i selskab med den ambitiøse Loa, der ikke vil indrømme, at han elsker svensk grandprix-musik og drikker alt for meget billigt hvidvin i forsøget på at hele sig selv, og den fandenivoldske Danijela, som også bærer rundt på hemmeligheder fra et fjernt liv i barndommens Kroatien.

Ikke så få dilemmaer havner de to journalister i, mens de forsøger at få sandheden frem. Forfatteren skriver de to hovedpersoner, men også nyhedschefen Sigge Classon, fremragende frem.

Svenske Victor Pavic Lundberg (yderst tv.) besøgte Krimimessen 2024. Her er han i selskab med Arne Dahl, Jens Lapidus og David Garmark. Foto: Rebekka Andreasen

Den der overlever er en fornøjelig spændingsroman helt uden politiarbejde, men med to ihærdige og interessante journalister i centrum. Og det er journalisternes arbejde, der skaber fremdriften, researchbid for researchbid. Læg dertil Stockholmkulisser, et solidt sprog og en original historie, der slår et herligt svirp med halen til allersidst.

Vi ved det jo godt, men efter at have læst Victor Pavic Lundbergs roman, bliver man som læser mindet om, at livet øjeblikkeligt kan splintres. At tilfældigheder kan være forskel på at leve eller dø. Og hvad med moral, etik og alle de dilemmaer, der følger med, hvis man havner på det helt forkerte sted på det helt forkerte tidspunkt?

Kast dig trygt over endnu et svensk forfatterskab. Men læs bogen på landjorden.

Den der overlever er første bog i Bergman og Mirković-serien. Den udkom på dansk i 2023. Jeg er i fuld gang med Den tabte sommer, der er andet bind i serien. Begge bøger er oversat af altid skarpe Jakob Levinsen. I øvrigt er forfatteren i fuld gang med tredje bind, og Lundbergs danske forlag, Modtryk, lover: en rigtig rutsjebanetur med stærke følelser og meget, meget spænding.

PS: Handlingen i Den tabte sommer foregår ikke i Stockholm, men i forfatterens fødeby Mariestad 300 kilometer sydvest for hovedstaden, og Victor Pavic Lundberg skriver igen i en tone, der giver mig lyst til konstant at læse videre. Tempoet er mere afdæmpet, men de fine personportrætter sidder igen lige hvor de skal.