Anmeldelse: I en mørk mørk skov af Ruth Ware

I en mørk mørk skov er udkommet på Gyldendal. Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. Foto: Rebekka Andreasen.

Anmeldelse: En lukket kreds af mennesker, et isoleret sted langt fra wifi og trafik, adstadigt tempo, snigende uhygge – og et drab. I en mørk mørk skov sender tankerne i retning af en klassisk britisk whodunit. Det er en stemningsfuld krimi, der dog også byder på et par klicheer.

Forbløffelsen er stor da bogens jeg-fortæller Nora modtager en invitation til en polterabend. Nora er midt i tyverne, single, forfatter og bosat i London. Hun har ikke haft kontakt med  barndomsveninden Clare i ti år. Hendes første indskydelse er at takke nej til Clares polterabend, hun skal heller ikke med til brylluppet og brød for ti år siden med de fleste og rejste fra barndomsbyen.

Men nysgerrigheden sejrer, og Nora ender med at tage med en fælles veninde, den rapkæftede kirurg Nina, ud til et isoleret fritidshus langt ude i en skov, hvor en weekend med festivitas og spas skal foregå. Et hus af glas, hvor man både kan skue ud over den tætte skov – men også blive beskuet. Et klinisk hus, hvor der ikke står krøllede paperbacks af Agatha Christie på hylderne.

Weekenden går selvfølgelig ikke kun op i tequilashots og S, P eller K. Der bliver begået et drab i huset. Om hvem i den lille lukkede kreds af venner står mon bag? Det forsøger Nora at hitte rede på, at hun vågner op med hukommelsestab på hospitalet og kun kan huske hektisk løb gennem skoven. Er hun selv drabsmanden?  Og er hun en utroværdig fortæller?

Uhhh… spooky

Når man som læser reagerer fysisk på det, man læser, og bliver lidt paranoid, så har forfatteren ramt noget. Ruth Ware er eminent til at skabe en klaustrofobisk stemning i huset i skoven. For fastnettelefonen dør ud, der er underlige fodspor i sneen, og hvorfor står en låst dør pludselig og klaprer? Og selvfølgelig har de bittesmå detaljer en betydning for plottet, så hold tungen kampklar og lige i munden, når du læser – og tjek lige under din seng, inden du sover.

Det er bl.a. en roman om giftigt venskab, om barndomshemmeligheder, løgne, manipulation og svigt. Og på mange måder er bogen ret vellykket. Det er en psykologisk krimi, og der er masser af fremdrift og spænding i bogen. Og så er bogen fuld af sort, britisk humor. Ja tak.

I en mørk mørks skov er en selvstændig krimi, og selvom jeg var ganske godt underholdt, var der også nogle skår i læseglæden.

I huset i skoven er der – foruden en flok veninder – også Clares bøsseven dramatikeren Tom. Som ejer en Burberrytaske og er ulasteligt klædt. Og altså: Hvor vil det dog være befriende at læse om en homoseksuel mand, der ikke har sixpack, personlig træner og går svinedyrt klædt. Sådan en halvbuttet type med fedtede briller, der er lige så normal som alle os andre. Tom bliver lidt en stereotyp.  Det samme gør den nybagte mor Melanie, der konstant taler om sin vidunderlige baby og forsøger at få kontakt til manden derhjemme. Bipersonerne bliver en smule karikerede.

Men heldigvis er Nora så interessant, sammensat og befriet for klicheer, at jeg var med hende hele vejen frem til den overraskende slutning.

I en mørk mørk skov (In a dark, dark wood) er britiske Ruths Wares debutkrimi, men hendes første bog på dansk var Kvinden i kahyt nr. 10, der udkom herhjemme i 2017. Måske du mødte Ruth Ware, da hun for nylig besøgte Krimimessen i Horsens?

PS: Den amerikanske skuespiller Reese Witherspoon er involveret i filmatiseringen af bogen.