Interview med Camilla Läckberg


Hendes bøger er trykt i over 23 millioner eksemplarer, og krimiserien om Erica Falck fra Fjällbacka har læsere i 60 lande. Nu har Camilla Läckberg kastet sig over et nyt spændingsunivers. I ny roman hylder hun søsterskabet og skriver om en kvinde, der har fået nok af at lade sig kue.

Tilbage i februar var jeg i Stockholm for at interviewe Camilla Läckberg for Bogmagasinet. Det er, som navnet siger, et magasin om bøger, der udkommer med Jysk Fynske Medier, og altså en betalt opgave. Men nu har jeg fået lov til at bringe interviewet her på bloggen også. Vil du læse hele magasinet digitalt (og se de skønne professionelle fotos af Läckberg), så finder du magasinet her

Hendes bøger er trykt i over 23 millioner eksemplarer, og krimiserien om Erica Falck fra Fjällbacka har læsere i 60 lande. Nu har Camilla Läckberg kastet sig over et nyt spændingsunivers. Det gyldne bur er udkommet på People’sPress. Foto: Rebekka Andreasen

Tekst: Rebekka Andreasen

Det er ingen tilfældighed, at hovedpersonen i Camilla Läckbergs nye spændingsroman hedder Faye. Den svenske forfatter har nemlig haft Fay Weldon i hovedet, da hun skrev Det gyldne bur. Den første bog i en serie af to spændingsromaner, der ikke er en del af krimiserien om forfatteren Erica og hendes politimand Patrik fra Fjällbacka.

Satirisk og med bid skrev britiske Weldon i 1980’erne om den klodsede, hverdagsagtige Ruth, hvis revisormand forelsker sig i en smuk, glamourøs og succesrig klient, og verden over fandt En hun-djævels bekendelser læsere.

Bogen om Ruth, der opgiver rollen som den opofrende, tilgivende og underdanige hustru og målrettet går efter hævn, har været en af Camilla Läckbergs favoritbøger siden hun læste den første gang for små 20 år siden.

Med jævne mellemrum har den verdensberømte krimiforfatter genlæst bogen, og hver gang har hun funderet over, hvordan en moderne hun-djævel ser ud. Hvordan ville en heteroseksuel gift kvinde reagere i dag? Den tanke har hun kombineret med kærlighed til det, hun kalder heftige bøger fra 1980’erne. Bøger som Listetyv på høje hæle  af Sidney Sheldon og bøger som Lace  af Shirley Conran eller Prinsesse Daisy  af Judith Krantz.

»Dengang var der en enorm lyst til at læse den type bøger. Historierne var ekstra af det hele: store magtplaner, vild passion, meget sex og voldsomme intriger. Det var nærmest Dollars i bogform. Jeg ville gerne kombinere netop det med en moderne hun-djævel. Jeg kunne ikke have skrevet bogen med Erica og Patrik, for de har deres egen tone og sprog. Det ville have været fjällbackamordene på steroider. Derfor har jeg skrevet historien med en anden type kvinde,« forklarer Camilla Läckberg.

Den pæne pige

Det gyldne bur  er historien om smukke, kloge Faye, der tilsyneladende har alt: en betænksom mand med bragende succes i erhvervslivet og en dejlig datter, der trives. Faye er hjemmegående, og den lille familie bor i en gigantisk lejlighed i Stockholm. Penge er intet problem.

Men bag facaden er en anden virkelighed. Jack, Fayes mand, bliver mere og mere manipulerende og distanceret i forholdet, og hans tiltagende psykiske terror får Faye til at tvivle på sig selv, får hende til at dukke hovedet endnu mere og tilsidesætte egne behov og ønsker. Indtil den dag, hun beslutter sig for at genvinde magten over sit liv.

»Vi er mange kvinder, jeg har også selv tilhørt kategorien, som tager større ansvar for hjemmet og børnene, end mændene gør. Pæne piger, der ikke laver vrøvl, og som aldrig vil hindre manden i det, han vil. ’Tag du bare på golfweekend elskede, du skal ikke tænke på, at jeg står tilbage med alle børnene og ikke når i bad.’ Når jeg kigger rundt, ser jeg kvinder, der løfter og støtter, sætter karrieren i baggrunden og tænker, at det bliver deres tur en dag, men så smutter manden med sekretæren, og de står tilbage uden sikkerhed eller tryghed.”

Camilla Läckberg understreger, at bogen ikke er et hævntogt mod mænd. Kvinder har selv ansvar for eget liv og tryghed. Hun vil underholde og fortælle en spændende historie, men samtidig vil hun med romanen gerne slå et slag for søsterskab. Hun mener, at kvinder skal blive bedre til at være loyale over for hinanden, til at hjælpe og støtte i stedet for at konkurrere og fordømme. Noget mænd ifølge forfatteren er langt bedre til.

»Jeg har taget en chance med Faye, har udfordret mig selv og været langt udenfor min komfortzone. Som forfatter havde jeg brug for at skrive noget andet og udvikle mig for at holde fast i skriveglæden. Det må aldrig blive sådan med Fjällbacka-bøgerne, at jeg trætter mig selv eller mine læsere.«

En naturlig overgang

Ideen til Det gyldne bur  har Camilla Läckberg haft i over et årti. Hun skrev synopsen, inden Metoo-kampagnen eksploderede. Og længe inden Oprah Winfrey fra talerstolen til Golden Globes fik en sal af Hollywood-kendisser til at rejse sig op og klappe, da hun proklamerede, at den tid, hvor kvinder ikke blev hørt eller troet, når de vover at fortælle sandheden om mænds misbrug af magt, er forbi. At Faye først nu har fået stemme, handler om tidsånden, men også om forfatterens egen udvikling.

Da Camilla Läckberg researchede til den tiende bog om Erica Falck, Heksen fra 2017, fandt hun ud af, at hekse var stærke, uafhængige kvinder, der ofte gik imod samfundets normer. Modige kvinder, der stak ud. Der er en sammenhæng mellem arbejdet med den bog og udfaldet af hendes seneste roman. Work in progress, kalder hun det.

Med fast stemme forklarer Camilla Läckberg, at hun er blevet modigere, stærkere og frem for alt træt af ideen om, at kvinder skal være pæne, artige og stille. Kvinder skal ikke sættes i bur som Faye. Ligegyldigt hvor gyldent, buret er.

»Jeg kunne ikke have skrevet bogen for fem-seks år siden. Der skete noget, da jeg fyldte 40 år, som gjorde, at jeg kunne skrive Heksen og min nye bog. Jeg har passeret et punkt, hvor jeg ikke længere tænker på, hvad folk tænker om mig. Jeg behøver ikke behage eller indordne mig. Hvis man synes, jeg er besværlig, fordi jeg står fast, så må man synes det.«

Det er ikke for ingenting, at Camilla Läckbergs yndlingsord på svensk er det gamle oomkullrunkeligt, der ifølge forfatteren bedst kan oversættes til klippefast eller ubestridelig.

Med et stort smil føjer hun til, at hendes danske yndlingsord er skraldespand, fordi det ligger godt i munden.

En forpligtelse og et ansvar

Interviewet foregår i rummelige lokaler på Birger Jarlsgatan i indre Stockholm. Naboerne tæller blandt andre den kenyanske og den kazakhstanske ambassade, og i dette eksklusive område af byen er Läckbergs kontor til den anden af sine professioner: I 2017 stiftede hun et investeringsselskab med sin veninde og businesspartner Christina Saliba, der er en af Sveriges mest markante PR-profiler. Invest in her arbejder for at fremme og støtte kvindelige iværksættere.

På spørgsmålet om hvorvidt hun som et kendt og populært ansigt i Sverige føler en forpligtelse til at hjælpe kvinder frem, nikker Camilla Läckberg og lader et øjeblik det ellers nærværende blik vandre ud mod lyset gennem de store bueformede vinduer.

»De senere år har jeg indset og erkendt, at jeg har et ansvar. Jeg tror, det har noget at gøre med, at min ældste datter om få år skal ud i verden på egen hånd. Hun fylder 15 til maj, og jeg ser verden med hendes øjne. Jeg skylder begge mine døtre at skabe en bedre verden for dem. Mine døtre og sønner skal have de samme betingelser og muligheder, uanset køn. Jeg får mange mails fra kvinder, der fortæller, at jeg har inspireret dem. Det gør mig glad og stolt.«

Der er vild passion og voldsomme intriger i Läckbergs nye spændingsroman. Og knald på hendes “pels”. Foto: Rebekka Andreasen

Tråde tilbage til Fjällabacka

Selvom den svenske forfatter har skabt en ny hovedperson, og selvom Fayes historie udspiller sig i Stockholm, er der i den nye spændingsroman også tråde tilbage til Camilla Läckbergs flække af en barndomsby på den svenske Kattegatkyst. Byen, som millioner af krimilæsere har lært at kende gennem Erica Falck.

»Hvorfor skulle jeg opfinde en anden by, når jeg kan trække på alt det, jeg ved om Fjällabacka? Der er en slags poesi i, at både Faye, Erica og jeg kommer fra Fjällabacka, og der er noget af mig i begge karakterer.«

I sit forfatterskab har Camilla Läckberg ofte kredset om skyld og skam. Det er også et tema i Det gyldne bur.

Igen skal vi tilbage til Fjällabacka for at finde svaret på hvorfor. Da forfatteren var barn, var Fjällabacka et sted, hvor man ikke trådte ved siden af. Det var et religiøst samfund med mange restriktioner.

»Da jeg voksede op, hørte jeg igen og igen spørgsmålet: ’Hvad vil folk sige? Hvad vil naboen tænke?’ Skyld og skam er med til at definere mennesker. Facaden bliver vigtigere, end hvem man er, og det sætter et uhørt pres på mennesker. Det er sørgeligt, hvis folk lever ud fra, hvordan andre mennesker definerer, de skal leve. Samtidig sidder alle og gemmer på deres egne hemmeligheder. I bogen sætter Faye sig på dramatisk vis ud over skammen, ud over det, man ikke bør gøre, det, der egentlig er forbudt,« forklarer Camilla Läckberg og understreger, at det er gennem tavsheden, at ting bliver skamfulde.

Tabuer har hun aldrig været ræd for at skrive om. Da hun for år tilbage var åben omkring sin egen fødselsdepression, provokerede det især kvinder, og hun blev mødt med undren og fordømmelse i stedet for hjælp og forståelse. Igen en grund til at sætte fokus på søsterskab og på at løfte hinanden, i stedet for at holde hinanden nede.

»Der er plads til mere end én stærk kvinde. Vi behøver hinanden. Og det, Faye gør i bogen, kan hun ikke gøre alene.«

Udfordrende sexscener

Hvor der ikke er mange sexscener i Fjällbacka-bøgerne, oser hendes nye roman af sex. Netop de scener har været den største udfordring ved at skrive bogen. Det var en tærskel, Camilla Läckberg skulle over, især fordi hun ved, at hendes mand læser med, og fordi hun har stor respekt for det at skrive om sex. Men sex hører til i Fayes verden.

»Det var udfordrende, for det er svært at skrive om sex, men også sjovt. Jeg elsker at hænge ud i Ericas verden, men det har været inspirerende at skabe Fayes verden, hvor der lige blev skruet op for alting. Erica er en kvinde med en hverdag, mange kan relatere til. I forhold til Faye vil de fleste relatere sig til noget andet end hendes overklasseliv.«

Det gyldne bur  foregår i en lille lukket kreds i Stockholm, hvor alle kender alle. Et miljø, der fascinerer, men Camilla Läckberg fastslår, at kvinder som Faye findes i alle miljøer. Mens mange nok vil mene, at den succesrige og velhavende forfatter netop selv tilhører overklassen, kalder Läckberg sig selv for ”en fra landet”. Leende forklarer hun, at hendes liv er 10 procent glamour. Resten er hverdag med at stege kødboller, hente børn og ordne vasketøj.

På Instagram kan forfatterens 230.000 følgere se hende stylet til premiere i glitterkjole og høje hæle. Men de kan også se billeder af hende i joggingtøj uden filter dase foran tv, mens hun ser yndlingsprogrammet, der i øjeblikket er den australske version af madkonkurrencen Masterchef.

»Jeg vil ikke skabe en illusion om, at mit liv er glamourøst hele tiden, jeg vil ikke bygge et ideal op, som stresser. Min mest likede video er, da jeg filmede kaosset i vores entre, og det lignede en atombombe, der var eksploderet.«

Camilla Läckberg som varemærke

Siden debuten Isprinsessen i 2003 har Camilla Läckberg betragtet sit forfatterskab som en business. Fra begyndelsen valgte hun at være et brand, og at være tilgængelig og i tæt kontakt med sine læsere.

»Jeg indså hurtigt, at hvis jeg ville bredt ud og blive læst, så måtte jeg blive et varemærke. Læserne søger ikke på Heksen, de søger på den seneste Camilla Läckberg. For 15 år siden lød der et ramaskrig, men nu er der mange forfattere, der er meget udadvendte og opmærksomme på, at de er et brand. Men man skal selvfølgelig kunne lide det. Det kan jeg.«

Blå Bog Camilla Läckberg:

Enebarn født 1974 i Fjällbacka

Skrev som femårig en dyster novelle om julemandens kone

Læste som barn seriebladet Agent X9 og sin fars Agatha Christie-krimier

Uddannet civiløkonom

Bosat i Stockholm

Debuterede i 2003 med Isprinsessen, den første Fjällbacka-krimi

Serien tæller nu ti bøger og er både filmatiseret og indspillet som tv-serie

Er en af Europas mest læste krimiforfattere

I 2005 blev Stenhuggeren kåret til årets svenske krimi

Gift og mor til fire børn, som hun har med tre forskellige mænd

Er børnebogsforfatter til serien om Super-Charlie

Har skrevet to kogebøger

Skrev sidste år en historie til Kalle Anka, den svenske udgave af Anders And

Siden 2017 medejer af investeringsselskabet Invest in her, der støtter kvindelige iværksættere

Camilla Läckberg er i gang med synopsen til den anden bog i serien om Faye. Og når den er skrevet, garanterer hun, at hun skal i gang med at skrive endnu en krimi om Erica Falck. Ideen summer allerede i hovedet

PS: Næste udgave af Bogmagasinet udkommer sidst i juni med Jysk Fynske Medier.

 

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.