Kan man forestille sig en kommende krimi eller thriller, der handler om, hvordan en folkefest med ét forvandles til en tragedie, da en række bomber eksploderer i forbindelse med et prestigefyldt cykelløb i f.eks. Paris? Kan man kopiere hændelsen i Boston, hvis blot man laver om på steder og begivenheder?
Er det hensynsløst og brutalt i forhold til ofrene – eller er det selvsensur og berøringsangst, hvis forfattere afholder sig fra at skrive fiktion, der læner sig op ad virkelige begivenheder? Handler det om tid? At der skal gå en vis rum tid, før man kan ”hugge” fra virkelige begivenheder?
Jeg ved det ikke, men jeg synes, det er en interessant debat. Og jeg ved, at jeg ikke lige nu har lyst til at læse en krimi med et plot, der er kraftigt inspireret af terroraktionen i Boston. Til gengæld er 11. september 2001 så tilpas lang tid siden, at jeg ikke har noget imod at læse fiktion, der tager udgangspunkt i de handlinger, der skete dengang. Måske kan litteratur ligefrem hjælpe os med at forstå ting, der virker uforståelige?
Brødrene Søren og Morten Ellemose har skrevet tre krimier, der bl.a. handler om underliggende strømninger af fremmedhad i det danske samfund og om en dansk højreekstremistisk terrororganisation, Manus Albino. Den tredje og sidste bog i serien, Havfruens død, skulle have indeholdt kapitler om bl.a. et brandattentat i Oslo udført af højreekstremister og terrorister, der skyder løs på Strøget i København – klædt ud som betjente.
I sidste øjeblik slettede forfatterparret to kapitler fra bogen. Da Anders Breivik myrdede tæt på 70 unge på Utøya forklædt som netop politibetjent og samtidig stod bag et terrorangreb i centrum af Oslo, så følte forfatterne, at virkeligheden pludselig kom lidt for tæt på fiktionen – selvom brødrene Ellemose havde udtænkt scenarierne langt tidligere.
Der er andre, der helt bevidst nedbryder grænserne mellem virkelighed og fiktion. The Blair Witch Project er en falsk dokumentarfilm om unge studerende, der i en mørk og skummel skov undersøger legenden om The Blair Witch. Da filmen blev lanceret, var der skabt sites på nettet, som skulle få folk til at tro, at der var tale om virkelige hændelser.
Tv-serien Borgen, der godt nok ikke kan beskyldes for at være i krimigenren, blev til gengæld beskyldt for så meget andet. Dansk folkepartis medlem af DR’s bestyrelse, Katrine Winkel Holm, beskyldte serien for at give et fortegnet billede af det danske politiske landskab. Formand for Danske Svineproducenter, Henrik Mortensen, var gal over, at svineproducenter blev “svinet til”, og at tv-serien tegnede et billede af svineavlere, der kun tænker på penge og propper grise med antibiotika. Og et socialdemokratisk medlem af Københavns Borgerrepræsentation klagede til DR’s bestyrelse over, at Borgen “promoverer” og “glorificerer” prostitution.
Hvad mener du? Kom gerne med dit bud her på bloggen.