Anmeldelse: Hjemvendt af Lone Theils

Hjemvendt af Lone Theils er en såkaldt Storytel Original skrevet direkte til lyd. Der er ti afsnit af cirka en times varighed.

Anmeldelse Storytel Original: Hjemvendt er det allerbedst fiktion, Lone Theils har skrevet. Synes jeg. Bedre end krimierne om Nora Sand, som jeg dog kun har læst to af. Hjemvendt er en forholdsvis smal fortælling, men den har gjort et solidt indtryk på mig. Historien er gribende, væsentlig, vedkommende, brutal, underholdende og godt doseret i et stille, men bestemt ikke uinteressant tempo. Husk på – vi er i Vestjylland.

Indimellem har jeg svært ved at falde i søvn om aftenen, fordi tankerne kører rundt i hovedet på mig. Jeg tror, det var forfatteren Eva Maria Fredensborg, der på Krimimessen i Horsens i foråret gav mig den ide at høre lydbøger, inden jeg skulle sove. “Det er dejligt afslappende,” mente hun.

Og ja, det er nok en god ide at skrue ned for kraftigt lys og tv og mobil, hvis man som jeg indimellem har søvnproblemer. Men jeg skal lige love for, at det der med lydbøger som en blid overgang til nattens søvn ikke fungerer, hvis man har Hjemvendt af Lone Theils i ørerne inden sengetid. Det er en såkaldt Storytel Original – altså skrevet direkte til lyd. Og det er en ret fin fortælling.

Hvorfor har vi ikke talt noget mere om den gribende krimifortælling? Jeg er vild med den.

Den 10-årige Mille Lindberg forsvinder fra frilandsmuseet Hjerl Hede i Vestjylland under juletravlheden. Signe Brask, der er ung og uerfaren politimand fra Midt- og Vestjyllands Politi i Holstebro, er en af de første på stedet. Men Mille er og bliver væk uanset hvor meget politi og frivillige leder efter hende. Signe Brask bliver som den eneste i politiet ved med at følge op på sagen og besøger hvert år på årsdagen Milles familie, der bor på en gård i Hjerm. Mor, far, storebror og lillesøster.

Det er også Brask, der bliver kontaktet, da der ti år senere dukker en pige op i København. Hun erklærer, at hun er den forsvundne Mille. Men taler den unge kvinde sandt? Og hvem står bag kidnapningen? Er hun blevet en dansk Natascha Kampusch? Og hvor har Mille været de sidste ti år?

Brask bider sig stædigt fast i sagen, og pludselig er der flere ting, der slet ikke stemmer.

Historien foregår i og omkring Holstebro, hvor forfatteren selv er født og opvokset. Så med Hjemvendt er Lone Theils vendt hjem. Læserne bliver forkælet med skønne beskrivelser af miljø og karakterer og får et kærligt portræt af et vestjysk samfund på godt og ondt. Det er de indre dramaer, de store følelser, der fylder mest i Hjemvendt, så du må få din dosis af biljagter, storgangstere og skyderier andet steds.

Det er en fortælling om svigt, om magt, om familier. Om kærlighed og sorg. Og på intet tidspunkt bliver historien sentimental, utroværdig eller for meget. Den balancerer. Og er skræmmende realistisk. Og går lige i hjertet. I hvert fald på mig.

Det er en historie, der sprogligt er i hopla, og som gør, at du som læser kommer hele følelsesregistret igennem. Du føler alt fra empati og medfølelse til dyb afsky. Og så er hovedpersonen Signe Brask sympatisk og gæv og bestemt ikke kedelig. Flere historier om hende, tak. Det er en meget stor politikreds, så mon ikke Brask kan komme på en anden sag engang i fremtiden?

Selvom jeg som garvet krimilæser ikke blev overrasket over whodunit, så havde historien alligevel flere tvists, jeg ikke havde forudset.

Historien er indlæst af skuespiller Laura Drasbæk. Hun har en stemme, jeg virkelig godt gider lytte til. Sårbar og stærk på samme tid. Om jeg havde fået den samme oplevelse ved at læse bogen selv, ved jeg ikke, måske den havde virket mere simpel? På lyd fungerer historien fantastisk. Og jeg kan slet ikke forestille mig historien uden Drasbæks stemme til Theils fine ord. Du kan også finde Hjemvendt som e-bog på streamingtjenesten Storytel.

Hermed varmt anbefalet.