Anmeldelse: Tv-serien The Hot Zone

Anmeldelse/streaming: Vidste du, at der tilbage i 1989 var et ebolaudbrud i USA? Nemlig i Reston, Virginia ikke langt fra Washington D.C. En ny miniserie fra National Geographic fortæller historien om ebola-udbruddet i USA. Serien får premiere på National Geographic 22. september, men serien kan i en kort periode også streames via Viaplay, YouSee og Stofa.

Liam Cunningham og Julianna Margulies spiller med i serien. Foto: National Geographic/PR

Dødelig virus raser videre.

Sådan lød overskriften på en artikel, jeg sammen med en kollega skrev til Fyens Stiftstidende den 17. december 2000. Dengang boede jeg i Uganda, og det østafrikanske land oplevede på tredje måned en ebolaepidemi, der skabte rædsel, utryghed og frygt.

Epidemien hærgede især i den nordlige del af landet, i Gulu, der er landets tredjestørste by, men virussen skabte også fortvivlelse i hovedstaden Kampala, hvor jeg boede. Ebola er en dødelig virus, der inden for få døgn får kroppen til at gå helt i opløsning, og dødeligheden er skræmmende høj. Der findes ingen behandling. Og, som jeg skrev i artiklen: “Ebola er gjort af det stof, som også har fået Hollywood til at lave film om den mystiske virus.”

Måske husker du filmen Outbreak med Dustin Hoffmann fra 1995? Året før skrev Richard Preston bestselleren The Hot Zone, der er bygget over virkelige begivenheder. Begivenheder, som jeg indtil for nylig intet anede om, og som National Geographics miniserie, der har samme navn som bogen, også er centreret omkring.

I 1989 blev ebola nemlig for første gang nogensinde registreret i USA – blandt mange filippinske aber holdt i karantæne i en virksomhed, der brugte aber til forskning. Fundet af den dødbringende virus, der havde en dødelighedsprocent på op til 90, blev gjort af en gruppe soldater og videnskabsmænd ledet af oberstløjtnant Nancy Jaax. Sej kvinde. Prøv bare at google hende.

I serien spilles hun af Emmy- og Golden Globe-vinder Julianna Margulies, som du måske kender fra Netflix-serien The Good Wife. Skønt at se en 53-årig kvinde i en cool hovedrolle som en kvinde, der har et temmelig risikofyldt job. Hun er militærdyrlæge. Hver dag tager hun lag på lag af beskyttelsesudstyr på og går ind i et laboratorie på USAMRIID (Den amerikanske hærs medicinske forskningsinstitut for infektionssygdomme) hvor hun håndterer verdens mest dødelige vira. Og hendes arbejdsmiljø er hot med tårnhøje sikkerhedskrav.

Også Noah Emmerich spiller med i miniserien The Hot Zone. Foto: National Geographic/PR

Hendes mand, spillet af Noah Emmerich fra The Americans, har samme arbejdsplads, men han er mere bekymret for sin hustru end for virussen. Parret er ikke enige om vejen til målet, og Nancy Jaax møder også en del modstand fra forskellige instanser. For hvordan håndterer de en situation, de aldrig har stået i før? Og hvordan kan de arbejde under radaren, så Nancy og co. undgår, at der opstår panik?

Det er et langsomt fortalt – og måske en episode for meget –  drama, men samtidig en nervepirrende og interessant historie, der kun bliver endnu mere uhyggelig og skræmmende af at bygge på virkelige begivenheder. Gys. En serie, der både underholder og gør dig klogere. Og som får dig til at tænke de tre små ord: Tænk nu hvis…

Udover 1989-sporet er der tilbageblik til 1976 i Congo, der dengang hed Zaire. Netop her opstod ebolavirussen, der er opkaldt efter Ebola-floden i landet. Og når du først har rystet billedet af Game of Thrones-figuren Davos Seaworth væk, så gribes du sikkert, som jeg, af den irske skuespiller Liam Cunninghams portræt af doktor Wade Carter, der magtesløs ser, hvad virussen gør ved de lokale.

Bag serien står Kelly Souders og Brian Peterson (Smallville), mens James V. Hunt og Jeff Vintar har været inde over manuskriptet. Instruktør er Michael Uppendahl.

Scenografien er skøn, og angiveligt ligner de dragter, skuespillerne vader rundt i, netop de autentiske beskyttelsesdragter, som videnskabsfolkene dengang brugte. Hvis man ser bort fra, at serien er for lang tid om at komme i gang, så vil jeg varmt anbefale The Hot Zone. Jeg har altid syntes, at der var noget skræmmende over aber. Aber med ebola er ikke mindre skræmmende.

Måske sender du, som jeg, en kærlig tanke til de forskere og sundhedsarbejdere, der dengang som i dag sætter livet på spil for at tæmme den dødelige virus.

The Hot Zone har tv-premiere på National Geographic søndag 22. september klokken 21.00. Der er i alt seks afsnit. De to første afsnit kan streames dagen efter på National Geographic+. Og i en kort periode kan du streame serien via Viaplay, YouSee og Stofa.

PS: I efteråret 2000 var min mand og jeg på vej hjem fra en tur i nord, da vores Nissan Patrol Pickup blev standset af et par mænd iført bundbind og handsker. Ikke så forfærdeligt langt fra netop det sted, hvor ebolavirussen hærgede. Det var ikke særlig heroisk, men vi havde allermest lyst til at køre videre, men turde dog ikke andet end at standse. Mændene bad pænt om et lift – det fik de. På ladet af bilen. Vi var sikkert aldrig i nærheden af at blive smittet, men bange blev jeg. Og egoistisk. Meget få havde mulighed for at sætte sig bag rattet i en luksusbil og køre væk fra området, hvor epidemien hærgede.

PSS: I løbet af sommeren var der ebolaudbrud i Congo, og virussen blusser op indimellem.