Anmeldelse: Det hviskende rum af Dean Koontz

Anmeldelse: Det hviskende rum er anden del af den amerikanske bestsellerforfatter Dean Koontzs thrillerserie om den tidligere FBI-agent Jane Hawk.

Anden del af Dean Koontz serie om Jane Hawk er nu udkommet på dansk på EgoLibris. Foto. Rebekka Andreasen.

Når jeg omtaler den amerikanske forfatter Dean Koontz som bestsellerforfatter, er det ikke bare noget, jeg slynger ud. Forfatteren, der er født i 1945, har solgt – hold nu godt fast – svimlende 500 millioner eksemplarer af sine bøger. Du har måske læst Odd Thomas eller Ægtemanden?

Koontz har skrevet fem bøger om Jane Hawk, og nu er anden bog i serien udkommet på dansk.

Korte kapitler og skift af synsvinkler er ofte opskriften på tempo og spænding. Og Dean Koontz seneste thriller følger opskriften og er i den grad både tempofyldt, fuld af action og ret spændende. Og nærmest så langt fra en klassisk, nordisk og realistisk krimi, som man overhovedet kan komme.

Til gengæld kan du komme med på et vanvittigt roadtrip, der nok skal gøre dig stakåndet, et roadtrip rundt til flere forskellige stater i USA. Sammen med bogens heltinde ender du med en syret finale i californiske San Francisco, hvor Jane Hawk blandt andet må kæmpe mod tre programmerede chimpanser. En hilsen til Poe, Edgar Allan Poe, der er blevet kaldt for den moderne krimis ophavsmand. I Mordene i Rue Morgue, den novelle fra 1841, der er blevet kaldt den første moderne detektivhistorie nogensinde, er skurken nemlig en grum orangutang.

Lyder det syret, langt ude og temmelig sci-fi-agtigt? Det er det også. Men Det hviskende rum er også på flere måder en klassisk thriller, og hvis du køber fortællingens præmis, så får du en kompleks, vanvittig, intens og ret vild historie til gengæld. Der sker stort set noget overraskende på hver eneste side i den 671 sider lange thriller. Imponerende.

Der er også referencer til The Manchurian Candidate, en roman fra 1959, der senere er blevet til film med Denzel Washington og Meryl Streep. For som første bind i serien, Det stille hjørne, handler også denne omfangsrige thriller om, hvad der sker, når teknologi tager overhånd. Og ifølge Koontz er det ikke så lidt.

En glubsk elite af magtfulde folk, de såkaldte Arkadierne, har nemlig udviklet nanoteknologi, som de bruger destruktivt og råddent til at true demokratiet og menneskers frie vilje. De programmerer med andre ord mennesker til enten at adlyde eller begå selvmord. Og de udrydder brutalt alle, der står i vejen for deres idealsamfund. Igen er der fokus på vilde konspirationer, hjernevask, overvågning, paranoia og magtbegær.

Det hviskende rum begynder, hvor forrige bog sluttede, så læs gerne serien i rækkefølge. Jane Hawk er i hælene på de magtfulde skruppelløse og er nu eftersøgt i hele USA. Hun er altså på flugt. Og det kræver snilde at gå under radaren i et overvågningssamfund, hvor selv det mindste lille elektroniske spor afslører, hvor du er. Og Jane er desperat. De magtfulde kræfter står bag hendes mands død, og hendes lille søn, der holdes skjult hos gode venner, er også i fare.

Da der sker en massakre i en lille by i Minnesota, får Jane en uventet hånd fra den lokale sherif Luther, der undrer sig over, hvorfor FBI og myndighederne forsøger at dække over massakren.

Kan man andet end at lide Jane Hawk, den unge enke, der slår en prober næve, bruger kloroform til at bedøve mænd med samme naturlighed, som vi andre bruger tandpasta, og som indimellem er nødt til at snuppe en vodka-cola for at tænke klart? Nej. For hun har gang i et temmelig sympatisk projekt – nemlig at redde menneskeheden, redde os alle fra den dystopiske verden, der lurer. Og så er hun alt andet end kedelig. Indimellem bliver hun lidt vel superhelteagtig, men historien er så intens og interessant, at jeg lægger mine nordiske realistiske krimibriller fra mig, og bare lapper den gode historie i mig.

Koontz er en dreven og eminent plotmager, og der er ikke noget, der flagrer underligt rundt og ikke passer ind. Han har styr på sin komplekse og vilde historie. Det hviskende rum er en effektiv tjubang-thriller, hvilket bestemt er positivt ment. Bogen er også en kommentar til, at vi begejstret lapper ny teknologi i os. Nogle gange måske så begejstret, at vi glemmer at være kritiske.

Bogen, der er oversat af  Jan Bagge-Nielsen, er et anmeldereksemplar, og Det hviskende rum er udkommet på EgoLibris.

PS: I forbindelse med den første bog om Jane Hawk interviewede jeg for Jysk Fynske Mediers Bogmagasinet Dean Koontz. Du kan læse interviewet her.