Anmeldelse: Efter at have læst en artikel om børnesoldater skabte den svenske forfatter Emelie Schepp sin hovedperson Jana Berzelius, en dygtig og velanset anklager, der arbejder for at opretholde love og regler, men som ikke tøver med at bryde dem for at skjule sin barske og dystre baggrund. Mester Jakob – femte bog om Jana Berzelius – udkommer i dag på Hr. Ferdinand.
Du kender nok fornemmelsen. Den dér fryd, der siver ud i kroppen, når man læser en fed krimi, der får time efter time til at smuldre, fordi man bliver suget ind i bogens univers og følger troværdige, levende karakterer og fascineres af bogens stemning og spændende fremdrift.
Mester Jakob af Emelie Schepp giver netop den fryd. Da jeg læste bogen en solrig feriedag i min have, ventede jeg mere end en halv time med at tørre en helt frisk og generøs fugleklat, der var landet på min solseng, af. Folk, der kender mig, ved, at så har jeg virkelig været opslugt.
Tre år i træk er Emelie Schepp blevet kåret som årets svenske krimiforfatter af svenske læsere. Og det tror jeg, hun er blevet, fordi hun skriver om en sammensat og kantet hovedperson, der krimi efter krimi er interessant at læse om.
Usædvanlig kan man roligt kalde Jana Berzelius baggrund, som jeg ikke vil afsløre her for læsere, der ikke kender serien. Men Janas fortidsmonster bryder frem indimellem som skærende kontrast til hendes job som advokat, der rimer på lovgivning og regler og den rigtige sider af loven.
Jana Berzelius hader smalltalk. Er bestemt ikke en føle-føle-type. Hun har visse lighedstegn med kvindefigurer som tv-karaktererne Sarah Lund fra Forbrydelsen og Saga Norén fra Broen. Hun kæmper konstant en kamp med sig selv for at finde ud af, hvem hun egentlig er.
Og er du vimmer – Emelie Schepp kan kreere nuancerede plots, der med ét vender det hele på hovedet. Den svenske forfatter mestrer også den svære kunst at skrive gode dialoger. Der er power i hendes forfatterpen.
Emelie Schepp bliver bedre og bedre. I løbet af serien har forfatteren skabt mere troværdige og autentiske karakterer, så personerne bliver knap så ensporede som i debutromanen.
Centreret i og omkring Norrköping
Alle bøgerne foregår i og omkring Norrköping, et par timers kørsel syd for Stockholm.
Jeg undrer mig over, at forlaget kalder Mester Jakob for en spændingsroman, for i mine øjne er bogen en helt klassisk krimi med fokus på efterforskningsarbejdet. Det er en handlingsdrevet krimi, der tager fat på klassiske krimitemaer som hævn, straf og familiebånd, der strammer.
Igen er der gensyn med efterforskerne Henrik Levin og Mia Bolander, der er sat på en sag om to kvindelig, der er fundet i den flod, der løber gennem Norrköping. Der er visse ligheder mellem de to sager, som politiet hurtigt kategoriserer som drabsager, og da en tredje kvinde meldes savnet, får politiet travlt. Og Jana Berzelius kobles på sagen.
Der er også gensyn med Danilo Peña, som du vil kende, hvis du har læst de øvrige bøger i serien, og forholdet mellem Jana og Danilo ændrer sig en smule i denne roman.
Mester Jakob er solidt svensk krimihåndværk, der fryder. En uprætentiøs, men knippelgod krimi. Og trods titlen er der ikke meget sødt og uskyldigt børneunivers over bogen. Titlen er rammende for historien. Læs selv hvorfor.
Emelie Schepps bøger om Jana Berzelius i rækkefølge:
- Mærket for livet – læs min anmeldelse af den bog her
- Hvide spor
- Ondt blod
- Fars dreng
- Mester Jakob
PS: Nu kan du gå i Emelie Schepps/Jana Berzelius fodspor i Norrköping.
Jeg er også vild med de krimier måske fordi Jana minder mig om mig selv jeg hader også smalltalk og føle-føle snak keder mig – ligesom “damefilm” og “damesnak” gør – jeg har altid foretrukket mænds selskab og snak.
Hej Helle
Tak for din kommentar. Jeg kan nu også meget godt lide Jana, selvom jeg ikke er samme type kvinde. Jeg er mester i smalltalk 😉
God fornøjelse med bogen, hvis du skal læse den på et tidspunkt.
Rebekka